donderdag 31 augustus 2017

De (winter)moestuin : een update

Een kleine maand terug zette ik de eerste stappen voor de aanleg van een (winter)moestuin. Zonder noemenswaardige ervaring hoop ik toch wat vruchten te plukken van mijn inspanningen hierin.

Van onze grote tuin werd ongeveer 50 vierkante meter voorzien om moestuin te worden. Ongeveer de helft hiervan werd reeds omgewoeld en aangeplant met winterprei,  bloemkool, savooikool, andijvie, veldsla en gewone sla. Met een bon van Aveve kregen we nog 6 kleine scheutjes spinazie die er nog net bij konden.

Met quasi 2 linkerhanden aan mijn lijf slaagde ik er niet in om de aangeplante prei voldoende te bedekken met een insectennet. Zoals de plantjes er momenteel uitzien vrees ik dat dit op een sisser zal uitdraaien. Volgend jaar zal ik alvast de plantjes anders positioneren, meer in lijn van de beschikbare formaten van het insectennet.

De andere groenten daarentegen doen hun uiterste best. De veldsla groeit sterk en de sla begint te kroppen. Ik ben al benieuwd naar het moment dat we deze kunnen proeven.


De bloemkolen hebben al een heuse groeispurt achter de rug en de savooikolen lijken hun voorbeeld te volgen. Helaas stelde ik eerder deze  week vast dat er kleine witte vliegjes op de plantjes zitten. De blaadjes zijn hierdoor geperforeerd. Een behandeling met "Naturen Aradigun", een biologische en plantaardige insecticide, dewelke een film legt op de aangetaste blaadjes zouden dit probleem moeten verhelpen. Duim je mee? Indien nodig mag ik de behandeling binnen 7 à 10 dagen eens herhalen.


De spinazie kreeg het in het begin zwaar te verduren. Zware regenval kort na het aanplanten, onze kat die een plantje uit de aarde krabde... Van de 6 blijven er dus nog 5 over. Gelukkig herpakken ze zich en beginnen ze toch ook wat te groeien.


Hopelijk beleven we nog wat droge dagen, waarbij ik de rest van de grond kan omwoelen. Dan kan ik alvast volgend jaar in het voorjaar andere soorten kweken.

Benieuwd naar het vervolg? Blijf de blog volgen. Tips en advies zijn uiteraard steeds welkom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten